ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  Η Google στην αγορά σχολικών βιβλίων  
περισσότερα...   rss
 
 
Eξελίξεις
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Eξελίξεις / Ο ΕΥΔΟΞΟΣ και η ηλεκτρονική ανάγνωση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Επιστροφή Εκτύπωση
 

Ο ΕΥΔΟΞΟΣ και η ηλεκτρονική ανάγνωση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

   
Ένα από τα βήματα στην κατεύθυνση ψηφιοποίησης της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες είναι η ηλεκτρονική υπηρεσία «Εύδοξος», για τη διανομή των διδακτικών συγγραμμάτων στους φοιτητές των ΑΕΙ και ΤΕΙ, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της από την ακαδημαϊκή χρονιά 2010-2011. Το σύστημα καλύπτει όλα τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, με κύριο σκοπό την έγκαιρη παράδοση των συγγραμμάτων στους δικαιούχους φοιτητές.

Η διαδικασία είναι πλήρως αυτοματοποιημένη και προσφέρει πλήρη ενημέρωση στους φοιτητές για τα παρεχόμενα συγγράμματα σε κάθε μάθημα, δυνατότητα άμεσης παραλαβής των συγγραμμάτων, καθώς και αποτελεσματικούς μηχανισμούς για την ταχεία αποζημίωση των εκδοτών και για την αποτροπή της καταχρηστικής εκμετάλλευσης των δημόσιων πόρων. Με μια πλήρως ηλεκτρονική διαδικασία, αρχικά ο εκδότης καταχωρεί τα συγγράμματα, στη συνέχεια οι καθηγητές και οι γραμματείες των τμημάτων συντάσσουν τους καταλόγους των μαθημάτων με τις αντίστοιχες επιλογές βιβλίων, και τέλος ο φοιτητής καταχωρεί τις προτιμήσεις του και παραλαμβάνει από τα σημεία διανομής τα συγγράμματα μέσω ενός ειδικού προσωπικού κωδικού.

Πρόσφατα, ο Βασίλης Παπάζογλου, ειδικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, με συνέντευξή του στο Capital.gr, προανήγγειλε τη σταδιακή εισαγωγή των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια το υπουργείο θα επιδιώξει να είναι διαθέσιμα μέσω του «Εύδοξος» περισσότερα από 2.000 ηλεκτρονικά ακαδημαϊκά συγγράμματα. Σε πρώτο στάδιο, τα ηλεκτρονικά συγγράμματα θα προσφέρονται ως εναλλακτική επιλογή στα έντυπα βιβλία και δεν θα τα αντικαταστήσουν πλήρως. Όπως σημειώνει ο κ. Παπάζογλου, «η εξοικείωση των νέων, το γνωστικό αντικείμενο και οι τεχνολογικές εξελίξεις θα καθορίσουν και το βαθμό επικράτησης των ηλεκτρονικών βιβλίων».



Βέβαια, οι προοπτικές κρίνονται σχετικά αμφίβολες, αν κρίνουμε από τα στοιχεία της έρευνας που δημοσίευσε πριν από μερικές  ημέρες το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ Α.Ε.), και αφορά στη στάση των φοιτητών απέναντι στο ηλεκτρονικό σύστημα διανομής έντυπων συγγραμμάτων «Εύδοξος» και στην προοπτική τα συγγράμματα να είναι ηλεκτρονικά. Η έρευνα διεξήχθη από τις 19-1 έως τις 15-2 του 2011, με τη μέθοδο των συνεντεύξεων 2.200 τελειόφοιτων φοιτητών από αυτούς που είχαν εγγραφεί στο σύστημα διανομής συγγραμμάτων «Εύδοξος». Το δείγμα της έρευνας είναι αρκετά ικανοποιητικό, όπως και τα βασικά στοιχεία που ανέδειξε:

ΚατΆ αρχήν, το 80% των φοιτητών είναι ικανοποιημένο από το σύστημα «Εύδοξος» όσον αφορά στην έγκαιρη διανομή των συγγραμμάτων. Όσον αφορά στην ηλεκτρονική ανάγνωση, το 62,46% των φοιτητών συμφωνεί με την άποψη ότι μέσα στην επόμενη τριετία όλα τα βιβλία των σπουδών θα είναι ηλεκτρονικά. Το 23,92% δεν πιστεύει ότι θα γίνει κάτι τέτοιο, ενώ το 13,63% κρατάει ουδέτερη στάση.

Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι το 81,51% των φοιτητών δήλωσε πως προτιμά το έντυπο βιβλίο από το ηλεκτρονικό, κι αυτό σε μια γενιά που μεγάλωσε με τη γέννηση και καθιέρωση του Ίντερνετ. Μάλιστα, το 11,04% των φοιτητών εμφανίζονται αρνητικοί ως προς το ηλεκτρονικό βιβλίο, καθώς αναφέρουν ότι δεν βρίσκουν κανένα πλεονέκτημα στην χρήση του.

Οι υπόλοιποι φοιτητές απάντησαν ότι τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού βιβλίου είναι η άμεση πρόσβαση στα βιβλία (47,17%), η εύκολη αναζήτηση στα βιβλία (32,03%), η φορητότητα (29,95%), η φιλική τεχνολογία για το περιβάλλον (11,37%), και η εξοικονόμηση χώρου/λιγότερο βάρος (10,75%).

Από την άλλη, το 65,90% των φοιτητών θεωρεί ως το σημαντικότερο μειονέκτημα του ηλεκτρονικού βιβλίου το ότι είναι κουραστικό στην ανάγνωση. Αυτό εξηγείται από το επόμενο στοιχείο: Μόλις το 0,71% των φοιτητών χρησιμοποιεί ήδη ηλεκτρονικό αναγνώστη. Το 69,48% των φοιτητών έχει δει και γνωρίζει τι είναι αλλά δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ηλεκτρονικό αναγνώστη (π.χ iPad, Kindle, Android tablet PC), ενώ το 12,03% έχει δει και έχει χειριστεί περιστασιακά και το 17,74% δεν γνωρίζει καν τι είναι ο ηλεκτρονικός αναγνώστης. Η έρευνα, ωστόσο, δεν κάνει διάκριση μεταξύ συσκευών με οθόνη e-paper (τους κλασικούς e-readers) και συσκευών με οθόνες οπίσθιου φωτισμού (όπως τα tablet PC), στοιχείο που διαφοροποιεί την ευκολία ανάγνωσης και την κόπωση των ματιών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι φοιτητές αναφέρουν και άλλους παράγοντες του οποίους θεωρούν μειονεκτήματα όσο αφορά στην χρήση του ηλεκτρονικού βιβλίου. Αναλυτικά, το 10,99% αναφέρουν σαν μειονέκτημα το ότι δεν μπορούν να κρατήσουν σημειώσεις. Αυτό το στοιχείο δείχνει και τη λειψή ενημέρωση που υπάρχει, αφού αρκετά λογισμικά ηλεκτρονικής ανάγνωσης προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα. Σημαντικό μέρος των φοιτητών, που αγγίζει το 10,94%, θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό θα χαθεί η επαφή αλλά και η αξία του βιβλίου. Βέβαια, κι εδώ υπάρχουν οι φανατικοί της ψηφιακής εποχής, αφού το 6,04% των φοιτητών δήλωσαν ότι δεν βρίσκουν κανένα μειονέκτημα στη χρήση του ηλεκτρονικού βιβλίου.

Τα στοιχεία ανά φύλο επιβεβαιώνουν ότι οι άντρες είναι πιο «γκατζετάκηδες». Το 16,05% των φοιτητών έχει δει/χρησιμοποιήσει περιστασιακά ηλεκτρονικό βιβλίο/αναγνώστη σε σχέση με 9,42% των φοιτητριών. Επίσης, οι φοιτητές είναι πιο θετικοί στην ιδέα του ηλεκτρονικού βιβλίου, αφού το 19,52% απάντησαν ότι προτιμούν το ηλεκτρονικό βιβλίο, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις φοιτήτριες είναι 11,68%.

Αν αυτή η εικόνα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο δρόμος για την καθιέρωση της ηλεκτρονικής ανάγνωσης έχει πολλά εμπόδια να ξεπεράσει.

H eAnagnosis υποστηρίζει σταθερά την προσπάθεια των φοιτητών να αξιοποιήσουν τη νέα μορφή των συγγραμμάτων τους. Με τον eAnagnosis Viewer τον οποίο μπορούν να κατεβάσουν δωρεάν εδώ, θα έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν αλλά και να «προσθέσουν ύλη» στα συγγράμματά τους. Για να δείτε τον τρόπο, μέσα από μια πλούσια βιντεο-παρουσίαση, κάντε κλικ εδώ.
footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Eξελίξεις
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot